A RESEARCH AND COMPARATIVE STUDY OF THE RIGHTS OF PRISONERS OF WAR WITH SPECIAL REFERENCE TO ISLAMIC TEACHINGS AND THE GENEVA CONVENTIONS

اسلامی تعلیمات اور جنیوا معاہدہ کے خصوصی حوالے سے جنگی قیدیوں کے حقوق کا تحقیقی و تقابلی مطالعہ

Authors

  • Dr. Hafiz Faiz Rasool, Muhammad Affan ul Haq Lahore Garrison University

Keywords:

Prisoner of War (POW), Brutal, Human Rights, Islamic Law, Jurisprudence.

Abstract

If we look at human history, it will be cleared to us that war has been imposed on human beings in every age and time. In the aftermath of the war, the most brutal treatment was meted out to prisoners of war. Prior to Islam, prisoners of war did not have any significant rights. Islam grants rights to prisoners of war in an age when all forms of cruelty were justified in wars. Prisoners of war were treated like animals i.e., burned alive, cut off their noses and ears etc. There was nothing wrong with frying them, mutilating their corpses and drinking alcohol in their skulls. And some of them were enslaved and forced to live their whole lives with humiliation and disgrace. Islamic laws for prisoners of war have been in force for fourteen hundred years. Muslims have been following them during various wars. The implementation of these laws is a message of life for prisoners of war. The laws regarding prisoners of war are not made by any intellectual but by you. Islam has given special rights to prisoners of war keeping in view these laws. The Geneva Conventions are much younger than other Islamic laws. And not all international nations abide by them. These laws exist only in the form of documentations. In this regard, rights were presented in the context of the Geneva Conventions so that the international community could abide by them and protect themselves from inhumane treatment.

References

؂ ۔ مودودی،سید ابو الاعلی ،الجہاد فی الاسلام،ادارہ ترجمان القرآن،لاہور،۱۹۹۶ء،ص:۱۹۸
؂ ۔ بخاری،محمد بن اسما عیلابو عبد اللہ،الجامع الصحیح البخاری،قدیمی کتب خانہ ،کراچی،۱۳۵۷ھ،۱۹۳۸ء،ج:۱،ص:۴۲۳۔
؂ ۔ سورۃ البروج: ۴
؂ ۔ قشیری، مسلم بن الحجاج ،صحیح مسلم،دارطیبہ،ریاض،۱۴۲۷ھ،۲۰۰۶ء،ص:۱۳۶۸۔
؂ ۔ ابن الاثیر،ابی الحسن علی بن ابی الکرم محمد بن محمد،الکامل فی التاریخ،دار الکتب العلمیہ، بیروت،لبنان،۱۴۰۷ھ،۱۹۸۷ءج۱،ص:۴۳۸۔
؂ ۔ مودودی،سید ابو الاعلی ،الجہاد فی الاسلام،محولہ بالا،ص:۲۰۰
؂ ۔Lieut-Col P,M Sykes, A History Of Persia, Macmillan and co limited, S,T Martins street, Landon,1915, Vol:1,Page No: 482
؂ ۔ مودودی،سید ابو الاعلی، الجہاد فی الاسلام،محولہ بالا,ص:۲۰۷
؂ ۔448Lieut-Col P,M Sykes, A History Of Persia, Macmillan and co limited, S,T Martins street, Landon,1915, Vol:1 Page No,
؂ ۔Frederic W Farrar,The early days of christinity, Cassell & Company,Limited London, 1885, Page No: 488,489
؂ ۔ڈوٹس،ہیرو،دنیا کی قدیم تاریخ ، مترجم،یاسر جواد ,المطبعۃ العربیۃ،لاہور،۲۰۰۵،ص:۳۱۰،۳۱۱۔
؂ ۔ مودودی،سید ابو الاعلی، الجہاد فی الاسلام،محولہ بالا،ص:۲۱۵۔
؂ ۔ ابن الاثیر،ابی الحسن علی بن ابی الکرم محمد بن محمد، الکامل فی التاریخ،محولہ بالاج:۶،ص:۳۹۔
؂ ۔ ندوی،شاہ معین الدین،اسلام اور عربی تمدن،دارالمصنفین،شبلی اکیڈمی،اعظم گڑھ،۲۰۱۰ء،ص:۲۹۹۔
؂ ۔ برق،ڈاکٹر غلام جیلانی ،یورپ پر اسلام کے احسان، شیخ غلام علی اینڈ سنز(پرائیویٹ )لمیٹڈ،پبلشرز،سرکلر روڈ،چوک انار کلی ،لاہور،س،ن،ص:۱۲۹،
؂ ۔ ایضا،ص:۸۳۔
؂ ۔ مودودی،سید ابو الاعلی ،الجہاد فی الاسلام،محولہ بالاص:۵۴۶۔
؂ ۔ کاشمیری،شورش،سید عطاء اللہ شاہ بخاری ،سوانح و افکار،مطبوعات چٹان میکلوڈروڈ،لاہور،س،ن،ص:۱۳۷۔
؂ ۔ محمد ناصر،سی۔آئی۔اے کی خفیہ جیلیں، انقلاب پبلشرز،اردو بازار لاہور،س،ن،ص:۱۰۳۔
؂ ۔ مولانا رافع القدر ،گوانتا ناموبے کی کہانی ملا ضعیف کی کہانی،ناشر:کتاب دوست پبلیکیشنز لاہور،س،ن،ص:۱۱۔
؂ ۔ ایضا،ص:۵۶۔
؂ ۔ الدھر:۷۔
؂ ۔ بخاری،محمد بن اسما عیلابو عبد اللہ، جامع الصحیح البخاری،محولہ بالا ج:۱،ص:۴۲۸۔
؂ ۔ ابن ہشام، عبدالملک بن ہشام،السیرۃ النبویۃ لابن ہشام،دارالکتاب العربی،بیروت،۱۴۱۰ھ،۱۹۹۰ء،ج:۲،ص:۲۸۷۔
؂ ۔ الطبری، ابو جعفر محمدبن جریر ،تاریخ الطبری، مکتبہ دارالمعارف مصر،ج:۲،ص:۴۶۰،۴۶۱،
؂ ۔ الشوكاني، محمد بن علي ،نیل الاوطار، دارابن الجوزی،مصر،س،ن،ج:۱۴،ص:۲۵۶،
؂ ۔ ابن ہشام، عبدالملک بن ہشام ،السیرۃ النبویۃ لابن ہشام،محولہ بالا،ج:۴،ص:۲۲۲۔
؂ ۔ بخاری،محمد بن اسما عیلابو عبد اللہ،الجامع الصحیح البخاری ،محولہ بالا،ج:۱،ص:۴۲۳۔
؂ ۔ ایضا،ج:۱،ص:۴۲۲۔
؂ ۔ سرخسی ،محمد بن احمد،کتاب الشرح السیر الکبیر،دارالکتب العلمیہ،بیروت،لبنان۱۴۱۷ھ،۱۹۹۷ء،ج:۲،ص:۲۶۴۔
؂ ۔ ابو یوسف ،قاضی یعقوب بن ابراہیم،کتاب الخراج،دارالمعرفۃ،بیروت،لبنان،۱۳۹۹ھ،۱۹۷۹ء،ص:۱۴۹۔
؂ ۔ بخاری،محمد بن اسما عیل،الجامع الصحیح البخاری،محولہ بالا ،ج:۱،ص:۳۳۶۔
؂ ۔ ابو الفداء ،اسماعيل بن عمر بن كثير،البدایۃ والنہایۃ،مکتبۃ المعارف،بیروت،۱۴۱۲ھ،۱۹۹۱ء،ج:۳،ص:۳۱۰۔
؂ ۔The Geneva Conventions Of 12 August 1949Article No:14,,Page No: 87.
؂ ۔,,Page No: 87.The Geneva Conventions Of 12 August 1949Article No:15
؂ ۔,Page No: 87.The Geneva Conventions Of 12 August 1949Article No:16
؂ ۔The Geneva Conventions Of 12 August 1949Article No:22,Page No:90.
؂ ۔ The Geneva Conventions Of 12 August 1949Article No:26,Page No:92
؂ ۔The Geneva Conventions Of 12 August 1949Article No:27,Page No:92
؂ ۔ الدھر:۸،۹۔
؂ ۔ شوکانی،محمد بن علی،نیل الاوطار،مکتبہ دار ابن جوزی،مصر،،۱۴۲۷ھ،ج:۱۴،ص:۲۵۶۔
؂ ۔ ابو یوسف،یعقوب بن ابراہیم،کتاب الخراج،دارالمعرفۃ،بیروت،لبنان،۱۳۹۹ھ،۱۹۷۹ء،ص:۱۴۹،۱۵۰۔
؂ ۔بخاری،محمد بن اسماعیل،الجامع الصحیح البخاری،ج:۱،ص:۴۲۲۔
؂ ۔ ابن ہشام،ابو محمد عبد الملك،السیرۃ النبویہ لابن ہشام،دارالکتاب العربی،۱۴۱۰ھ،۱۹۹۰ء،ج:۴،ص:۲۲۲۔

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Dr. Hafiz Faiz Rasool, Muhammad Affan ul Haq. (2022). A RESEARCH AND COMPARATIVE STUDY OF THE RIGHTS OF PRISONERS OF WAR WITH SPECIAL REFERENCE TO ISLAMIC TEACHINGS AND THE GENEVA CONVENTIONS: اسلامی تعلیمات اور جنیوا معاہدہ کے خصوصی حوالے سے جنگی قیدیوں کے حقوق کا تحقیقی و تقابلی مطالعہ. Islamic Sciences, 5(1). Retrieved from https://islamicsciences.org/index.php/islsci/article/view/132