FATWA ON PURIFICATION BY SAYYADA AYESHA (R.A) AND THEIR CURRENT APPLICATIONS

طہارت سے متعلق حضرت عائشہ صدیقہ کے فتاوی اور ان کا عصری اطلاق

Authors

  • Dr. Sobia Khan, Nazia Atta Bahawalpur

DOI:

https://doi.org/10.52337/islsci.v5i1.135

Keywords:

Taharat, Ftawa, Sayyada Ayesha,Itlaq

Abstract

Islam is a very pure religion; it commands its followers to be pure and pious. The rules and instructions that Allah has bestowed upon the children of Adam through His Last Prophet Muhammad (PBUH) in the form of books and Sunnah on various aspects of life, if they are followed in the true sense of the word Outward and inward, his body and clothes, living space, house, bar, street, neighborhood, environment and even the whole society will all become manifestations of purity. It is enough to appreciate the importance of purity and purity in Islam that this practice is beloved and preferred by Allah and His Messenger.

References

Bilyawi,Abdul Hafeez,Molana,”Almunjid”,(Maktaba Quddousiya ,urud bazar,Lahore,2009),522
عبدالحفیظ بلیاوی،مولانا،المنجد،(مکتبہ قدوسیہ،اردو بازار،لاہو،2009)،ص522
Aljurjani,Ali bin Muhammad,”Kitabu Tarifat”,(Dar ul Kutub Alilmiya,berot,Lubnan,1983),1/142
الجرجانی،علی بن محمد،کتاب التعریفات،(دارالکتب العلمیہ،بیروت،لبنان،1983ء)،1/142
Alhanfi,ibne Abdeen,Muhammad Ameen,”Radd ul Mukhtar Aladdar almukhtar,”(Daarul Fikar,Berot,1992),1/84
الحنفی،ابن عابدین،محمدامین،درالمختارعلی الدرالمختار،(دارالفکر،بیروت،1992ء)،1/84
Alnawawi,abu zakriya,yahya bin sharf,”Almjmoo Sharah Almuhazzab,(Dar ul Fikar),1/79
النووی،ابوذکریا یحییٰ بن شرف،المجموع شرح المہذب،(دارالفکر،س ن)،1/79
Alfurqan(25(:48
الفرقان(48):25
Ibn e Abi Sheba,Abu Bakkar,”Almusannaf”,(Maktaba Alrushd,Alriyaz,1409),Hadees No:617
ابن ابی شیبہ،ابوبکر،المصنف،(مکتبہ الرشد،الرضویہ،1409ھ)،حدیث نمبر617
Abu Dawood,Suleman Bin Ashas,”Sunan Abi Dawood”,(Almaktaba Alasriya Berout),Hadees No:383
ابوداؤد،سلیمان بن اشعث،سنن ابی داؤد،(المکتبہ العصریہ بیروت،س ن)،حدیث نمبر383
Alzuheli,wahaba bin Mustafa,Aldaktoor,”Alfqh Alislami Wadillatuhu”,(Daruulfikr,souriya, Damashq)1/247
الزحیلی،وھبہ بن مصطفیٰ،الفقہ الاسلامی وادلتہ،(دارالفکر،سوریہ،دمشق،س ن)،1/247
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/247
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/247
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/259
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/259
Abu Dawood,”Alsunnan”,Hadees NO:384
ابو داؤد،السنن،حدیث نمبر384
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:679
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر679
Alqusheri,Muslim Bin Hajjaj,”Aljame Alsahih”,(Daar ihyaetturas Alarbi, Beout),Hadees N0:307
القشیری،مسلم بن حجاج،الجامع الصحیح،(داراحیاء التراث العربی،بیروت، س ن)،حدیث نمبر307
Almuslim,”Aljame Alsahih”,Hadees No:305
المسلم،الجامع الصحیح،حدیث نمبر305
Almuslim,”Aljame Alsahih”,Hadees No:306
المسلم،الجامع الصحیح،حدیث نمبر305
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:709
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر709
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/533
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/533
Almaida(6):5
المائدہ(6):5
Albukhari,Abu Abdullah Muhammad bin Ismail,”Aljame Alsahih”,(Daar touq alnijat),Hadees No:250
البخاری،ابو عبداللہ محمد بن اسماعیل،الجامع الصحیح،(دار طوق النجاۃ، س ن)،حدیث نمبر250
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/534
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/534
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:793
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر793
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:795
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر795
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/523
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/523
Almuslim,”Aljame Alsahih”,Hadees No:330
المسلم،الجامع الصحیح،حدیث نمبر330
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/524
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/524
Aljzeeri,Abdur Rahman Muhammad ouz,”Alfiqh Alalmzahibi Alrba”,(Dar ul Kutub Alilmiya,berout,2003),1/106
الجزیری،عبدالرحمٰن محمد عوض،الفقہ علی المذاہب الاربعہ،(دارالکتب العلمیہ بیروت،2003ء)،1/106
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:913
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر913
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:927
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر927
Whaba Alzuheli,”Alfiqh ul Islami Wadillatuhu”,1/315
وھبہ الزحیلی،الفقہ الاسلامی وادلتہ،1/315
Aldar Qutni,Abu Alhsan Ali,”Sunan Daar Qutni”,(Mousasat ur risala,Berout,Lubnan,2004),Hadees No:449
الدارقطنی،ابوالحسن علی،سنن دار قطنی،(مؤسسۃ الرسالہ،بیروت،لبنان،2004ء)،حدیث نمبر449
Alshoukani,Muhammad bin Ali,”Neel ul oataar”,(Daar ul Hadees,Misar,1993),1/75
الشوکانی،محمد بن علی،نیل الاوطار،(دارالحدیث،مصر،1993ء)،1/75
Almuslim,”Aljame Alsahih”,Hadees No:288
المسلم،الجامع الصحیح،حدیث نمبر288
Almuslim,”Aljame Alsahih”,Hadees No:288
المسلم،الجامع الصحیح،حدیث نمبر288
Alsoukani,”Neel ul oataatr”,1/75
الشوکانی،نیل الاوطار،1/75
Albukhari,”Aljame Alsahih”,Hadees No:230
البخاری،الجامع الصحیح،حدیث نمبر230
Alsoukani,”Neel ul oataatr”,1/75
الشوکانی،نیل الاوطار،1/75
Alsoukani,”Neel ul oataatr”,1/75
الشوکانی،نیل الاوطار،1/75
Alhanfi,abu bakar bin Ali,”Aljohirat Alnira”,(Almtba Alkhairyah,1322),1/38
الحنفی،ابوبکر بن علی، الجوهرة النيرة،( المطبعة الخيرية،1322ھ)،1/38
Albukhari,”Aljame Alsahih”,Hadees No:417
البخاری،الجامع الصحیح،حدیث نمبر417
Almuslim,”Aljame Alsahih”,Hadees No:290
المسلم،الجامع الصحیح،حدیث نمبر290
Abu Dwood,” Alsunan”,Hadees No:386
ابوداؤد،السنن،حدیث نمبر386
Alfurqan(25):54
الفرقان(25):54
Alnoor(24):45
النور(24):45
Alnawawi,Yahya bin Sharf,Abu zakariya,”Alminhaj shrah sahi muslim bin hasjjaj”,(Daar ihya e turas,Alarbi,Berout,1392),3/198
النووی،یحییٰ بن شرف،ابو زکریا،المنھاج شرح صحیح مسلم حجاج،(دار احیاء التراث العربی،بیروت،1392ء)،3/198
Albehqi,Ahmad bin Alhussain,”Alsunan Alkubra”,(Daar ul Kutub, Alilmiya,Berout,Lubnan,2003),Hadees No:4174
البہیقی،احمد بن الحسین،السنن الکبریٰ،(دارالعلمیہ،بیروت،لبنان،2003ء)،حدیث نمبر4174
Albehqi,Ahmad bin Alhussain,”Marfa Alsunan Wal Asaar”,(Jamia Aldirasat ul islamia,Krachi,1991),Hadees No:5015
البہیقی،احمد بن الحسین،معرفہ السنن والآثار،(جامعہ الدراسات الاسلامیہ،کراچی،1991ء)،حدیث نمبر5015
Ibn e Qayyam,Aljouziya,Muhammad Bin Abi Bakar,”Bdai Alfwaid”,(Daar ul Kutub, Alarbi, berout,Lubnan),3/122
ابن قیم،الجوزیہ،محمد بن ابی بکر،بدائع الفوائد،(دارالکتب العربی،بیروت،لبنان،، س ن)،3/122
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:1013
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر1013
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:1019
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر1019
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:2076
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر2076
Zai,Zubair Ali,Hafiz,”Alithaf ul Basim(mouta imam malik)”,(Maktaba Alhadees,2009),457
زئی،زبیر علی،حافظ،الاتحاف الباسم،(مؤطاامام مالک)،(مکتبہ الحدیث،2009ء)،ص457
Alnawawi,Shrah Sahi Muslim,3/200
النووی،شرح صحیح مسلم،3/200
Albukhari,”Aljame Alsahih”,Hadees No:307
البخاری،الجامع الصحیح،حدیث نمبر307
Albukhari,”Aljame Alsahih”,Hadees No:227
البخاری،الجامع الصحیح،حدیث نمبر227
Abu Dwood,” Alsunan”,Hadees No:363
ابوداؤد،السنن،حدیث نمبر363
Alssanaani,Muhammad Bin Ismail Bin Slah,”Subul Assalam”,(Daar ul Hadees),1/54
الصنعانی،محمد بن اسماعیل بن صلاح،سبل السلام،(دارالحدیث،س ن)،1/54
Ibn e Abi Sheba,”Almusannaf”,Hadees No:1344
ابن ابی شیبہ،المصنف،حدیث نمبر1344
Alanaam(6):145
الانعام(6):145
Albukhari,”Aljame Alssahih”,Hadees No:312
البخاری،الجامع الصحیح،حدیث نمبر312

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Dr. Sobia Khan, Nazia Atta. (2022). FATWA ON PURIFICATION BY SAYYADA AYESHA (R.A) AND THEIR CURRENT APPLICATIONS: طہارت سے متعلق حضرت عائشہ صدیقہ کے فتاوی اور ان کا عصری اطلاق. Islamic Sciences, 5(1). https://doi.org/10.52337/islsci.v5i1.135

Issue

Section

Urdu Section